Evaluarea performanței programului de marketing afiliat – ce analizăm?

Postat pe 10.05.2016 de catre Claudiu Farcas

LR1GDR4TFI

În toate prezentările despre marketing afiliat se vorbește despre plata la vânzare sau la un obiectiv îndeplinit. Totuși, pe cât de simplu e principiul marketingului afiliat, acesta nu întotdeauna se mulează pe obiectivele pe termen scurt, mediu sau lung ale unui advertiser. Desigur că toată lumea își dorește în cele din urmă vânzări, însă business-urile au diferite stadii în care se află. Dacă la început obiectivul imediat al unui business este acaparea de clienți, în cele din urmă se ajunge la consolidare și la profit. Consider că majoritatea business-urilor ecommerce din România se află la primul stadiu – cel în care cel mai important obiectiv ar trebui să fie atragerea de clienți noi și fidelizarea acestora.

Atunci când evaluezi performanța unui program de afiliere – trebuie să îl aliniezi la performanța întregului departament de marketing. Si asa cum folosești alte canale de marketing cu un anumit obiectiv și cu un set de KPI-uri, aceiași indicatori trebuie să îi analizezi și în afiliere. Da, afilierea este un canal care de cele mai multe ori închide vânzarea, așadar va fi firesc ca valorile să fie puțin diferite.

Totuși, în evaluările pentru diferite canale de marketing, nu poți să judeci un canal cu un anumit set de valori (afilierea) și alte canale – cu alte valori. Pentru că dacă faci asta, s-ar putea ca efectele unor decizii să impacteze și celelalte canale. În prea puține cazuri un client vine doar pe un singur canal de marketing.

Un prim adevăr pe care trebuie să îl acceptăm ca marketeri este că în prea puţine cazuri există un singur canal care generează vânzarea. Clientul ajunge în magazinul tău după ce află de pe un blog despre un produsul tău, printr-o recomandare cu link de afiliere. Clientul nu decide imediat că va achiziţiona produsul şi va fi retargat de către tine prin Google şi Facebook. Se va abona la newsletterul tău pentru că îi oferi o reducere de 5% şi abia ulterior va achiziţiona produsul, probabil chiar după ziua de salariu. Multe sisteme de raportare din păcate oferă credit 100% ultimului canal, în cazul de faţă emailul.
Exemple pot fi numeroase, practic orice canal poate porni / închide vânzarea. Platformele de Analytics din păcate oferă credit maxim vizitelor directe, ba chiar şi vizitelor organice – voi căutările pe brand nu-i aşa că le adăugaţi ca trafic cu sursă SEO?

De multe ori oprirea promovării sau modificarea parametrilor de promovare într-un singur canal, fie că vorbim de afiliere, PPC sau retargeting poate avea efecte în lanţ pentru volumul de vânzări generat în totalitate. Iar analizele post-modificări sunt prea puţine sau nu intră în profunzime, mai ales când vorbim de afiliere.

cross channel conversions

Așadar, chiar dacă marketingul afiliat este un canal care poate îngloba toate celelalte medii de promovare online (PPC, Social, SEO) acesta trebuie analizat cu același set de indicatori.

Dincolo de vânzarea în sine, deși obiectivul nostru nu este acesta, afilierea contribuie la:

  • creșterea notorietății brand-ului (brand-awarness)
  • trafic și implicit cookie-uri pentru a retargeta utilizatorii în Facebook / Google AdWords / RTB
  • popularizarea unor produse și informații despre produse/servicii oferite de advertiser
  • abonări la newsletter, care ulterior vor putea converti dincolo de cookie life-time
  • baze de date de emailuri care pot fi retargetate prin custom audiences în Facebook

Și strâns legat de vânzare, mai sunt și indicatori secundari care ar trebui analizați, pentru că oricum în toate celelalte canale ca marketer ai responsabilitatea de a te uita peste:

  • customer life-time value. Majoritatea advertiserilor analizează la prima vânzare, când clientul poate avea (și ar trebui să aibe) o recurență peste cookie-lifetime setat în afiliere
  • costul efectiv pe vânzare
  • rata de clienți noi aduși din afiliere comparat cu alte canale
  • bounce din afiliere vs din alte canale
  • rata de conversie din afiliere vs cea din alte canale

După analiza performanenței afilierii în general, comparat cu alte canale, pentru optimizare se pot analiza performanțe individuale chiar ale afiliaților sau a tipurilor de afiliați (content vs ppc, șamd).

În articolele viitoare voi vorbi despre abordarea marketingului afiliat, strategia comisionului și politicilor oferite de advertiseri pentru magazine online în diferite etape: generarea de clienți noi, consolidarea de categorii, lansarea de noi categorii și optimizare.

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Claudiu Farcas

Profitshare Affiliate Network Manager at Conversion
Ardelean mutat in București via Timișoara. Mare iubitor de ecommerce și călătorii&avioane.

Tag-uri:

Evaluarea performanței programului de marketing afiliat – ce analizăm?

Postat pe 10.05.2016 de catre Claudiu Farcas

LR1GDR4TFI

În toate prezentările despre marketing afiliat se vorbește despre plata la vânzare sau la un obiectiv îndeplinit. Totuși, pe cât de simplu e principiul marketingului afiliat, acesta nu întotdeauna se mulează pe obiectivele pe termen scurt, mediu sau lung ale unui advertiser. Desigur că toată lumea își dorește în cele din urmă vânzări, însă business-urile au diferite stadii în care se află. Dacă la început obiectivul imediat al unui business este acaparea de clienți, în cele din urmă se ajunge la consolidare și la profit. Consider că majoritatea business-urilor ecommerce din România se află la primul stadiu – cel în care cel mai important obiectiv ar trebui să fie atragerea de clienți noi și fidelizarea acestora.

Atunci când evaluezi performanța unui program de afiliere – trebuie să îl aliniezi la performanța întregului departament de marketing. Si asa cum folosești alte canale de marketing cu un anumit obiectiv și cu un set de KPI-uri, aceiași indicatori trebuie să îi analizezi și în afiliere. Da, afilierea este un canal care de cele mai multe ori închide vânzarea, așadar va fi firesc ca valorile să fie puțin diferite.

Totuși, în evaluările pentru diferite canale de marketing, nu poți să judeci un canal cu un anumit set de valori (afilierea) și alte canale – cu alte valori. Pentru că dacă faci asta, s-ar putea ca efectele unor decizii să impacteze și celelalte canale. În prea puține cazuri un client vine doar pe un singur canal de marketing.

Un prim adevăr pe care trebuie să îl acceptăm ca marketeri este că în prea puţine cazuri există un singur canal care generează vânzarea. Clientul ajunge în magazinul tău după ce află de pe un blog despre un produsul tău, printr-o recomandare cu link de afiliere. Clientul nu decide imediat că va achiziţiona produsul şi va fi retargat de către tine prin Google şi Facebook. Se va abona la newsletterul tău pentru că îi oferi o reducere de 5% şi abia ulterior va achiziţiona produsul, probabil chiar după ziua de salariu. Multe sisteme de raportare din păcate oferă credit 100% ultimului canal, în cazul de faţă emailul.
Exemple pot fi numeroase, practic orice canal poate porni / închide vânzarea. Platformele de Analytics din păcate oferă credit maxim vizitelor directe, ba chiar şi vizitelor organice – voi căutările pe brand nu-i aşa că le adăugaţi ca trafic cu sursă SEO?

De multe ori oprirea promovării sau modificarea parametrilor de promovare într-un singur canal, fie că vorbim de afiliere, PPC sau retargeting poate avea efecte în lanţ pentru volumul de vânzări generat în totalitate. Iar analizele post-modificări sunt prea puţine sau nu intră în profunzime, mai ales când vorbim de afiliere.

cross channel conversions

Așadar, chiar dacă marketingul afiliat este un canal care poate îngloba toate celelalte medii de promovare online (PPC, Social, SEO) acesta trebuie analizat cu același set de indicatori.

Dincolo de vânzarea în sine, deși obiectivul nostru nu este acesta, afilierea contribuie la:

  • creșterea notorietății brand-ului (brand-awarness)
  • trafic și implicit cookie-uri pentru a retargeta utilizatorii în Facebook / Google AdWords / RTB
  • popularizarea unor produse și informații despre produse/servicii oferite de advertiser
  • abonări la newsletter, care ulterior vor putea converti dincolo de cookie life-time
  • baze de date de emailuri care pot fi retargetate prin custom audiences în Facebook

Și strâns legat de vânzare, mai sunt și indicatori secundari care ar trebui analizați, pentru că oricum în toate celelalte canale ca marketer ai responsabilitatea de a te uita peste:

  • customer life-time value. Majoritatea advertiserilor analizează la prima vânzare, când clientul poate avea (și ar trebui să aibe) o recurență peste cookie-lifetime setat în afiliere
  • costul efectiv pe vânzare
  • rata de clienți noi aduși din afiliere comparat cu alte canale
  • bounce din afiliere vs din alte canale
  • rata de conversie din afiliere vs cea din alte canale

După analiza performanenței afilierii în general, comparat cu alte canale, pentru optimizare se pot analiza performanțe individuale chiar ale afiliaților sau a tipurilor de afiliați (content vs ppc, șamd).

În articolele viitoare voi vorbi despre abordarea marketingului afiliat, strategia comisionului și politicilor oferite de advertiseri pentru magazine online în diferite etape: generarea de clienți noi, consolidarea de categorii, lansarea de noi categorii și optimizare.

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Claudiu Farcas

Profitshare Affiliate Network Manager at Conversion
Ardelean mutat in București via Timișoara. Mare iubitor de ecommerce și călătorii&avioane.

Cauta:




Aboneaza-te la newsletter!

Adauga adresa ta de email pentru a primi recomandari & noutati Profitshare:
Copyright © 2009-2017 Conversion Marketing