Lungul drum către un review cuprinzător

Postat pe 28.09.2016 de catre Radu Dumitru (Guest Author)

radu_dumitru1Am scris peste 350 de review-uri până acum pe blogul personal, majoritatea pentru telefoane, tablete, routere, laptopuri, gadgeturi și alte dispozitive electronice. Cel mai vechi este din 2007.

În timp mi-am format un adevărat flux de lucru în acest sens și iată mai jos principalele puncte după care să vă ghidați și voi. Cred că sunt valabile indiferent că testați telefoane mobile, firewall-uri, scaune de birou sau scule de bricolaj.

LA CE PRODUSE FACI REVIEW

La cele la care te pricepi. Oamenii caută păreri pe care să le considere avizate, nu impresii de genul „e prima oară când țin așa ceva în mână și iată cum mi se pare”.

Ai experiență în domeniu, îți trec multe prin mână? Perfect, vei avea o opinie valoroasă despre respectivul subiect! Iar experiența se poate și dobândi, că nimeni nu s-a născut știind tot, de la un review la altul sau citind și văzând și cum procedează alții.

Important este, zic eu, să anunțați cumva din ce postură faceți review-ul respectiv, de pasionat de domeniu, de expert, de simplu utilizator și, apoi, să faceți un review onest din acea perspectivă.

Scopul este să ajungeți la un nivel la care companiile vă oferă cât mai multe produse pentru review, dacă voi nu aveți acces la ele. Asta se face în timp, scriind review-uri și, desigur, cerând produse acelor companii, câtă vreme aveți deja niște articole în spate pe care să le arătați ca exemplu.

CÂT DE LUNG TREBUIE SĂ FIE UN REVIEW

Eu, când doresc informații despre un produs pentru a-l cumpăra, caut review-uri cât mai lungi și detaliate, ca să cheltui banii în deplină cunoștință de cauză.

Un principiu bun este următorul: lungimea unui review trebuie să fie proporțională cu prețul acestuia.

Evident că la o pereche de căști ieftine sau un stick USB trebuie spuse doar câteva cuvinte pentru a lămuri rapid o persoană interesată de ele. Un telefon de 3000 de lei sau un televizor scump nu pot fi tratate la fel.

Este important însă să aveți și o concluzie de 1-2 paragrafe și principalele puncte pozitive și negative bine subliniate, deoarece mulți cititori asta caută. Poate au citit deja trei alte review-uri detaliate, acum doar caută cât mai multe opinii din partea altora.

STRUCTURA UNUI REVIEW

Aici avem, ca-n economie, părți fixe și părți variabile, în funcție de produsul respectiv.

Părțile fixe sunt mereu aceleași, iar eu mi-am format în timp câteva secțiuni pe care le dezvolt pe rând: ce accesorii sunt incluse în pachet, cum este construit produsul, cum funcționează și cât de performant este hardware-ul, ce software are și cum te ajută, iar la final o concluzie cu bune și rele.

De unboxing nu-i pasă nimănui, a trecut de mult moda.

Părțile variabile țin de specificul produsului. La un telefon ieftin e suficient să arăți câteva fotografii făcute cu el. Dacă testezi o cameră foto, ar fi bine să arăți fotografii de zi, de noapte, comparații la diverse ISO-uri, diversele moduri de fotografiere, să vorbești despre deformări și efecte optice nedorite, să analizezi în detaliu performanța senzorului șamd.

La o boxă portabilă normală importante sunt autonomia și calitatea sunetului. La una care are și conectivitate wifi ar trebui să insistați mult mai mult pe ce avantaje apar datorită ei, ce servicii se pot utiliza suplimentar, cum funcționează Cast șamd. La ceva legat de Smart Home sunt mult mai importante scenariile în care cineva ar putea utiliza respectivul dispozitiv și cum îi îmbunătățește viața decât, să zicem, calitatea materialelor.

Trebuie să vă gândiți care este selling point-ul respectivului produs, funcția cu care se laudă producătorii cel mai mult, și să o analizați în detaliu, că de obicei acolo este un interes mai mare și din partea publicului.

Câteva lucruri importante de reținut atunci când faceți un review: primul, folosiți propriile voastre fotografii. Pe Internet găsiți suficiente fotografii „de presă”, perfect realizate, dar un review pare mult mai autentic cu fotografiile voastre, cu produsul în mâna voastră, insistând pe ceea ce explicați prin cuvinte.

Apoi, explicați întotdeauna ce se vede în imagini. De exemplu nu spuneți „iată niște fotografii făcute cu acest telefon, ca să vă dați seama cum este camera lui”, că nu știți ce vede fiecare în ele. E mai bine dacă explicați chiar voi cum sunt culorile, cum sunt surprinse texturile, cum se prezintă detaliile fine sau cele grosiere, cum s-a descurcat contre-jour și cât de mare este bloomingul, folosind imaginile doar ca un suport pentru explicațiile respective.

Linkuri de afiliere? Sigur, de ce nu. Poate veți obține ceva bani din efortul vostru. Nu exagerați cu ele. Eu pun două, la început și la final. Am văzut review-uri cu link pe fiecare mențiune a produsului, doar-doar o da cineva click; nu duceți review-ul în ridicol.

Review-urile încă vând, dar nu toate. Eu, de exemplu, testez mai mult vârfurile de gamă pentru că vreau să văd unde a mai ajuns tehnologia de top. Vânzările majoritate se fac, însă, în alte game de preț sau poate chiar pe alte categorii de produse.

BUNE ȘI RELE

Mulți evită să arate punctele negative ale unui produs de teama că nu vor mai primi altele la test. Din experiența mea, teama aceasta este rar justificată.

Înainte de orice, trebuie să decideți ce anume doriți: să ajungeți cunoscut pentru calitatea review-urilor și să câștigați încrederea cititorilor în cuvintele voastre sau să aveți o relație bună cu furnizorii respectivi. Vă asigur că prima cale aduce cele mai multe beneficii.

Nu există produse perfecte. Sigur, vârfurile de gamă rareori au aspecte negative atât de mari încât să vă facă să spuneți „nu, nu cumpărați acest produs”, dar nu-i nimic, evidențiați-le pe cele mici, poate nesemnificative, și precizați în ce grad sunt importante pentru un utilizator.

O discuție mai interesantă este unde să plasați concluzia review-ului: la început sau la final? Se practică ambele metode, iar decizia ține de diverși factori, de tipul produsului, de cât de lung e review-ul. Dacă o puneți la început, asigurați-vă că aveți un call to action suficient de bun încât să determinați vizitatorul site-ului să citească în continuare și restul textului.

CÂTEVA SECRETE ÎNVĂȚATE ÎN TIMP

Secretele unui review bun sunt onestitatea, capacitatea de a-i transmite cititorului că te pricepi la ce scrii și informațiile detaliate, transmise eficient.

Apoi, sunt alte elemente ceva mai subtile: cât de bine identifici eventuale probleme, cât de bine te pricepi să testezi anumite funcții, ce teste faci și ce metode aplici (eu, de exemplu, am investit în accesorii pentru diverse teste, inclusiv o cameră cu termoviziune), cât de bine exprimi totul în text și imagini, dacă folosești sau nu un limbaj de profesionist.

Un element principal de reținut este că trebuie să înțelegeți gama din care face parte un produs si să-i faceți review-ul din acea perspectivă. Nu poți reproșa unui telefon de 1.000 de lei că nu performează la fel de bine precum unul de 3.000 de lei; e inutil, asta deja o intuiește toată lumea. Mai important este să analizezi acel telefon în contextul altora din aceeași gamă și să-i spui unui om care are în buzunar doar 1.000 de lei dacă pe acel model trebuie să-și cheltuie banii sau există alternative mai bune.

De asemenea, nu uitați că nu există adevăruri absolute. De multe ori sunt întrebat „ce să cumpăr, modelul X sau Y?”, iar eu răspund „păi X este tare pe fotografiere, Y pe autonomia bateriei, dar tu știi care criteriu este mai important pentru tine”.

În încheiere, spor la scris, începeți cu ce aveți în jur sau ce vă cumpărați nou și scrieți genul de review pe care v-ar plăcea și vouă să-l citiți.

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Latest posts by Radu Dumitru (Guest Author) (see all)

Tag-uri: , ,

Lungul drum către un review cuprinzător

Postat pe 28.09.2016 de catre Radu Dumitru (Guest Author)

radu_dumitru1Am scris peste 350 de review-uri până acum pe blogul personal, majoritatea pentru telefoane, tablete, routere, laptopuri, gadgeturi și alte dispozitive electronice. Cel mai vechi este din 2007.

În timp mi-am format un adevărat flux de lucru în acest sens și iată mai jos principalele puncte după care să vă ghidați și voi. Cred că sunt valabile indiferent că testați telefoane mobile, firewall-uri, scaune de birou sau scule de bricolaj.

LA CE PRODUSE FACI REVIEW

La cele la care te pricepi. Oamenii caută păreri pe care să le considere avizate, nu impresii de genul „e prima oară când țin așa ceva în mână și iată cum mi se pare”.

Ai experiență în domeniu, îți trec multe prin mână? Perfect, vei avea o opinie valoroasă despre respectivul subiect! Iar experiența se poate și dobândi, că nimeni nu s-a născut știind tot, de la un review la altul sau citind și văzând și cum procedează alții.

Important este, zic eu, să anunțați cumva din ce postură faceți review-ul respectiv, de pasionat de domeniu, de expert, de simplu utilizator și, apoi, să faceți un review onest din acea perspectivă.

Scopul este să ajungeți la un nivel la care companiile vă oferă cât mai multe produse pentru review, dacă voi nu aveți acces la ele. Asta se face în timp, scriind review-uri și, desigur, cerând produse acelor companii, câtă vreme aveți deja niște articole în spate pe care să le arătați ca exemplu.

CÂT DE LUNG TREBUIE SĂ FIE UN REVIEW

Eu, când doresc informații despre un produs pentru a-l cumpăra, caut review-uri cât mai lungi și detaliate, ca să cheltui banii în deplină cunoștință de cauză.

Un principiu bun este următorul: lungimea unui review trebuie să fie proporțională cu prețul acestuia.

Evident că la o pereche de căști ieftine sau un stick USB trebuie spuse doar câteva cuvinte pentru a lămuri rapid o persoană interesată de ele. Un telefon de 3000 de lei sau un televizor scump nu pot fi tratate la fel.

Este important însă să aveți și o concluzie de 1-2 paragrafe și principalele puncte pozitive și negative bine subliniate, deoarece mulți cititori asta caută. Poate au citit deja trei alte review-uri detaliate, acum doar caută cât mai multe opinii din partea altora.

STRUCTURA UNUI REVIEW

Aici avem, ca-n economie, părți fixe și părți variabile, în funcție de produsul respectiv.

Părțile fixe sunt mereu aceleași, iar eu mi-am format în timp câteva secțiuni pe care le dezvolt pe rând: ce accesorii sunt incluse în pachet, cum este construit produsul, cum funcționează și cât de performant este hardware-ul, ce software are și cum te ajută, iar la final o concluzie cu bune și rele.

De unboxing nu-i pasă nimănui, a trecut de mult moda.

Părțile variabile țin de specificul produsului. La un telefon ieftin e suficient să arăți câteva fotografii făcute cu el. Dacă testezi o cameră foto, ar fi bine să arăți fotografii de zi, de noapte, comparații la diverse ISO-uri, diversele moduri de fotografiere, să vorbești despre deformări și efecte optice nedorite, să analizezi în detaliu performanța senzorului șamd.

La o boxă portabilă normală importante sunt autonomia și calitatea sunetului. La una care are și conectivitate wifi ar trebui să insistați mult mai mult pe ce avantaje apar datorită ei, ce servicii se pot utiliza suplimentar, cum funcționează Cast șamd. La ceva legat de Smart Home sunt mult mai importante scenariile în care cineva ar putea utiliza respectivul dispozitiv și cum îi îmbunătățește viața decât, să zicem, calitatea materialelor.

Trebuie să vă gândiți care este selling point-ul respectivului produs, funcția cu care se laudă producătorii cel mai mult, și să o analizați în detaliu, că de obicei acolo este un interes mai mare și din partea publicului.

Câteva lucruri importante de reținut atunci când faceți un review: primul, folosiți propriile voastre fotografii. Pe Internet găsiți suficiente fotografii „de presă”, perfect realizate, dar un review pare mult mai autentic cu fotografiile voastre, cu produsul în mâna voastră, insistând pe ceea ce explicați prin cuvinte.

Apoi, explicați întotdeauna ce se vede în imagini. De exemplu nu spuneți „iată niște fotografii făcute cu acest telefon, ca să vă dați seama cum este camera lui”, că nu știți ce vede fiecare în ele. E mai bine dacă explicați chiar voi cum sunt culorile, cum sunt surprinse texturile, cum se prezintă detaliile fine sau cele grosiere, cum s-a descurcat contre-jour și cât de mare este bloomingul, folosind imaginile doar ca un suport pentru explicațiile respective.

Linkuri de afiliere? Sigur, de ce nu. Poate veți obține ceva bani din efortul vostru. Nu exagerați cu ele. Eu pun două, la început și la final. Am văzut review-uri cu link pe fiecare mențiune a produsului, doar-doar o da cineva click; nu duceți review-ul în ridicol.

Review-urile încă vând, dar nu toate. Eu, de exemplu, testez mai mult vârfurile de gamă pentru că vreau să văd unde a mai ajuns tehnologia de top. Vânzările majoritate se fac, însă, în alte game de preț sau poate chiar pe alte categorii de produse.

BUNE ȘI RELE

Mulți evită să arate punctele negative ale unui produs de teama că nu vor mai primi altele la test. Din experiența mea, teama aceasta este rar justificată.

Înainte de orice, trebuie să decideți ce anume doriți: să ajungeți cunoscut pentru calitatea review-urilor și să câștigați încrederea cititorilor în cuvintele voastre sau să aveți o relație bună cu furnizorii respectivi. Vă asigur că prima cale aduce cele mai multe beneficii.

Nu există produse perfecte. Sigur, vârfurile de gamă rareori au aspecte negative atât de mari încât să vă facă să spuneți „nu, nu cumpărați acest produs”, dar nu-i nimic, evidențiați-le pe cele mici, poate nesemnificative, și precizați în ce grad sunt importante pentru un utilizator.

O discuție mai interesantă este unde să plasați concluzia review-ului: la început sau la final? Se practică ambele metode, iar decizia ține de diverși factori, de tipul produsului, de cât de lung e review-ul. Dacă o puneți la început, asigurați-vă că aveți un call to action suficient de bun încât să determinați vizitatorul site-ului să citească în continuare și restul textului.

CÂTEVA SECRETE ÎNVĂȚATE ÎN TIMP

Secretele unui review bun sunt onestitatea, capacitatea de a-i transmite cititorului că te pricepi la ce scrii și informațiile detaliate, transmise eficient.

Apoi, sunt alte elemente ceva mai subtile: cât de bine identifici eventuale probleme, cât de bine te pricepi să testezi anumite funcții, ce teste faci și ce metode aplici (eu, de exemplu, am investit în accesorii pentru diverse teste, inclusiv o cameră cu termoviziune), cât de bine exprimi totul în text și imagini, dacă folosești sau nu un limbaj de profesionist.

Un element principal de reținut este că trebuie să înțelegeți gama din care face parte un produs si să-i faceți review-ul din acea perspectivă. Nu poți reproșa unui telefon de 1.000 de lei că nu performează la fel de bine precum unul de 3.000 de lei; e inutil, asta deja o intuiește toată lumea. Mai important este să analizezi acel telefon în contextul altora din aceeași gamă și să-i spui unui om care are în buzunar doar 1.000 de lei dacă pe acel model trebuie să-și cheltuie banii sau există alternative mai bune.

De asemenea, nu uitați că nu există adevăruri absolute. De multe ori sunt întrebat „ce să cumpăr, modelul X sau Y?”, iar eu răspund „păi X este tare pe fotografiere, Y pe autonomia bateriei, dar tu știi care criteriu este mai important pentru tine”.

În încheiere, spor la scris, începeți cu ce aveți în jur sau ce vă cumpărați nou și scrieți genul de review pe care v-ar plăcea și vouă să-l citiți.

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Latest posts by Radu Dumitru (Guest Author) (see all)

  • Super articolul, Radu! Ai recomandări pentru nișa de cărți?

Cauta:




Aboneaza-te la newsletter!

Adauga adresa ta de email pentru a primi recomandari & noutati Profitshare:
Copyright © 2009-2017 Conversion Marketing