Analiză: Black Friday Românesc vs Black Friday Internaţional în ecommerce-ul românesc

Postat pe 28.11.2016 de catre Claudiu Farcas

analiza Black friday 2016

Prima ediţie susţinută şi cu rezultate foarte bune de Black Friday în România a fost realizată în anul 2011, când eMAG a adus tradiţia reducerilor şi a promoţiilor în ziua de după Thanksgiving şi în România. Atât în 2011 cât şi în 2012 promoţiile de Black Friday din România s-au sincronizat cu cele practicate de retailerii internaţionali.
Ulterior, în 2013 s-a produs un switch neaşteptat în mutarea promoţiilor de Black Friday de către eMAG cu o săptămână înaintea Black Friday-ului internaţional. Despre motive s-a discutat îndelung şi în presă, pe bloguri sau la întâlnirile Profitshare (unde au luat parte şi reprezentanţi ai magazinelor online).

Majoritatea magazinelor online din România s-au adaptat în acel moment şi au mutat şi ei Black Friday-ul în ziua în care este promovată de către eMAG dar sunt, în continuare, multe magazine care organizează promoţii atât în momentul datei anunţată de eMAG cât şi în data Black Friday Internaţional (tradiţional, ultima zi de vineri din luna noiembrie).
Orice eveniment cu reduceri este promovat de către Profitshare pentru că este o ocazie extrem de bună pentru afiliaţi pentru a livra rezultate mai bune decât o fac în mod curent. În general, în mixul de performanţă în afiliere intervim elemente principale de tipul: targetarea afiliaţilor, interesul oamenilor pentru reduceri, oferta advertiserului, rata de conversie generală a advertiserului..iar în cazul Black Friday încă vorbim şi de stabilitatea site-urilor.

Am extras din Google Trends nivelul de interes pentru zilele de Black Friday din 2015 şi arată în acest fel:

black_friday_1_vs_2

După cum se poate observa, nivelul de interes al clienţilor este de cel puţin 10-15 ori mai mare în prima zi de Black Friday anunţată de către magazinele online. Următorul Black Friday, cel internaţional, stârneşte şi el interes, însă din grafic nu putem neapărat determina dacă acel interes este înspre magazinele online româneşti sau către cele internaţionale.

În acest context, am scos defalcat valoarea vânzărilor intermediată de afiliatţii Profitshare. Pentru date mai relevante, având în vedere că eMAG a ţinut Black Friday într-o singură zi mereu, şi luând în considerare şi volumul de tranzacţii, am exclus din statistici rezultatele obţinute de către eMAG, dar le-am păstrat pentru toate celelalte magazine online.

În 2013, primul an în care Black Friday în România a avut două date, consumatorul este posibil să fi fost luat prin surprindere de mutarea datei de promoţii şi atunci din dorinţa de a cumpăra produse la reducere, în cazul în care a ratat prima săptămână, a realizat achiziţia în vinerea următoare, în aşa numitul Black Friday internaţional. Se poate, de altfel, observa faptul că în 2013 magazinele nu erau toate aliniate la o dată unică de promoţii în România, au existat magazine care nu au putut să mute promoţiile cu o săptămână mai devreme şi au ţinut evenimentul o dată cu cel internaţional, alte magazine au avut două perioade Black Friday şi alte magazine au avut doar în prima săptămână.
De menţionat este că rezultatele au putut fi influenţate şi de promoţia Profitshare în care în al doilea Black Friday am dublat comisioanele pentru magazinele participante la al doilea eveniment, ceea ce se traduce şi printr-o promovare mai vizibilă a afiliaţilor. Totuşi, încă din 2013, rezultatele din Black Friday-ul pe care îl numim de acum Black Friday Românesc au depăşit pentru magazinele locale Black Friday-ul Internaţional.

valoare_bf2013

Fast forward spre 2015, deja toate magazinele s-au aliniat în performanţe şi clienţii s-au obişnuit cu data Black Friday-ului Românesc.

valoare_bf2015

Trendul de mutare a tuturor promoţiilor într-o singură zi sau un singur weekend de Black Friday s-a menţinut şi în 2016, şi chiar dacă au mai fost magazine online care să susţină Black Friday-ul Internaţional în România, performanţele acestora în materie de total vânzări au fost modeste în comparaţie cu vinerea precedentă. Desigur, rezultatele sunt mai bune decât într-o zi obişnuită de vineri, însă trebuie dozat efortul de promovare şi logistic astfel încât să reflecte potenţialul de vânzare online în această zi de reduceri internaţională în România.

valoare_bf2016

Concluziile sunt evidente. Totuşi, părerea mea este că în loc de Black Friday-ul internaţional probabil că cel mai bine ar fi ca magazinele online să se gândească la un alt tip de promoţie, având în vedere proximitatea Zilei Naţionale a României şi a faptului că 30 noiembrie şi 1 decembrie sunt, în România, zile libere legale. Altfel, livrările din primul Black Friday probabil nu sunt în totalitate finalizate până la Black Friday-ul internaţional şi probabil nici bugetele clienţilor.

Altele:

Rezultate Black Friday în Profitshare: 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Claudiu Farcas

Profitshare Affiliate Network Manager at Conversion
Ardelean mutat in București via Timișoara. Mare iubitor de ecommerce și călătorii&avioane.

Tag-uri:

Analiză: Black Friday Românesc vs Black Friday Internaţional în ecommerce-ul românesc

Postat pe 28.11.2016 de catre Claudiu Farcas

analiza Black friday 2016

Prima ediţie susţinută şi cu rezultate foarte bune de Black Friday în România a fost realizată în anul 2011, când eMAG a adus tradiţia reducerilor şi a promoţiilor în ziua de după Thanksgiving şi în România. Atât în 2011 cât şi în 2012 promoţiile de Black Friday din România s-au sincronizat cu cele practicate de retailerii internaţionali.
Ulterior, în 2013 s-a produs un switch neaşteptat în mutarea promoţiilor de Black Friday de către eMAG cu o săptămână înaintea Black Friday-ului internaţional. Despre motive s-a discutat îndelung şi în presă, pe bloguri sau la întâlnirile Profitshare (unde au luat parte şi reprezentanţi ai magazinelor online).

Majoritatea magazinelor online din România s-au adaptat în acel moment şi au mutat şi ei Black Friday-ul în ziua în care este promovată de către eMAG dar sunt, în continuare, multe magazine care organizează promoţii atât în momentul datei anunţată de eMAG cât şi în data Black Friday Internaţional (tradiţional, ultima zi de vineri din luna noiembrie).
Orice eveniment cu reduceri este promovat de către Profitshare pentru că este o ocazie extrem de bună pentru afiliaţi pentru a livra rezultate mai bune decât o fac în mod curent. În general, în mixul de performanţă în afiliere intervim elemente principale de tipul: targetarea afiliaţilor, interesul oamenilor pentru reduceri, oferta advertiserului, rata de conversie generală a advertiserului..iar în cazul Black Friday încă vorbim şi de stabilitatea site-urilor.

Am extras din Google Trends nivelul de interes pentru zilele de Black Friday din 2015 şi arată în acest fel:

black_friday_1_vs_2

După cum se poate observa, nivelul de interes al clienţilor este de cel puţin 10-15 ori mai mare în prima zi de Black Friday anunţată de către magazinele online. Următorul Black Friday, cel internaţional, stârneşte şi el interes, însă din grafic nu putem neapărat determina dacă acel interes este înspre magazinele online româneşti sau către cele internaţionale.

În acest context, am scos defalcat valoarea vânzărilor intermediată de afiliatţii Profitshare. Pentru date mai relevante, având în vedere că eMAG a ţinut Black Friday într-o singură zi mereu, şi luând în considerare şi volumul de tranzacţii, am exclus din statistici rezultatele obţinute de către eMAG, dar le-am păstrat pentru toate celelalte magazine online.

În 2013, primul an în care Black Friday în România a avut două date, consumatorul este posibil să fi fost luat prin surprindere de mutarea datei de promoţii şi atunci din dorinţa de a cumpăra produse la reducere, în cazul în care a ratat prima săptămână, a realizat achiziţia în vinerea următoare, în aşa numitul Black Friday internaţional. Se poate, de altfel, observa faptul că în 2013 magazinele nu erau toate aliniate la o dată unică de promoţii în România, au existat magazine care nu au putut să mute promoţiile cu o săptămână mai devreme şi au ţinut evenimentul o dată cu cel internaţional, alte magazine au avut două perioade Black Friday şi alte magazine au avut doar în prima săptămână.
De menţionat este că rezultatele au putut fi influenţate şi de promoţia Profitshare în care în al doilea Black Friday am dublat comisioanele pentru magazinele participante la al doilea eveniment, ceea ce se traduce şi printr-o promovare mai vizibilă a afiliaţilor. Totuşi, încă din 2013, rezultatele din Black Friday-ul pe care îl numim de acum Black Friday Românesc au depăşit pentru magazinele locale Black Friday-ul Internaţional.

valoare_bf2013

Fast forward spre 2015, deja toate magazinele s-au aliniat în performanţe şi clienţii s-au obişnuit cu data Black Friday-ului Românesc.

valoare_bf2015

Trendul de mutare a tuturor promoţiilor într-o singură zi sau un singur weekend de Black Friday s-a menţinut şi în 2016, şi chiar dacă au mai fost magazine online care să susţină Black Friday-ul Internaţional în România, performanţele acestora în materie de total vânzări au fost modeste în comparaţie cu vinerea precedentă. Desigur, rezultatele sunt mai bune decât într-o zi obişnuită de vineri, însă trebuie dozat efortul de promovare şi logistic astfel încât să reflecte potenţialul de vânzare online în această zi de reduceri internaţională în România.

valoare_bf2016

Concluziile sunt evidente. Totuşi, părerea mea este că în loc de Black Friday-ul internaţional probabil că cel mai bine ar fi ca magazinele online să se gândească la un alt tip de promoţie, având în vedere proximitatea Zilei Naţionale a României şi a faptului că 30 noiembrie şi 1 decembrie sunt, în România, zile libere legale. Altfel, livrările din primul Black Friday probabil nu sunt în totalitate finalizate până la Black Friday-ul internaţional şi probabil nici bugetele clienţilor.

Altele:

Rezultate Black Friday în Profitshare: 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016

Distribuie articolul pe:
TwitterFacebookGoogle+
The following two tabs change content below.

Claudiu Farcas

Profitshare Affiliate Network Manager at Conversion
Ardelean mutat in București via Timișoara. Mare iubitor de ecommerce și călătorii&avioane.

Cauta:




Aboneaza-te la newsletter!

Adauga adresa ta de email pentru a primi recomandari & noutati Profitshare:
Copyright © 2009-2017 Conversion Marketing